fbpx
Wat zijn wakkertijden

Wat zijn wakkertijden?

Veel slaapcoaches kijken vooral naar de wakkertijden als richtlijn om een goed dag- en nachtritme neer te kunnen gaan zetten.

Op zich is dat een slim idee, al ben ik nog steeds van mening dat je éérst op zoek moet gaan naar de échte oorzaak onder het slaapprobleem. Want zolang pijn of angst nog gekoppeld is aan het slapen, dan zal het streven naar een vast waak- en slaapritme erg lastig zijn.

Maar dat voor nu even terzijde; wat zijn wakkertijden?

Voorkom oververmoeidheid

Met de wakkertijd wordt niks anders bedoeld, dan de tijd dat je kindje tussen twee slaapjes in wakker is. Als die tijd veel te lang is, voor zijn of haar leeftijd, dan krijg je op een gegeven moment dat jouw kindje moe is en eigenlijk wil gaan slapen. Als daar op dat moment geen gehoor aan wordt gegeven of gegeven kan worden (geloof me, sommige kinderen zijn er heel handig in om dit niet te laten merken aan hun ouders), dan krijgt het lijf en brein van jouw kind het seintje dat het wakker moet blijven. Er gaan dan allerlei processen in het lijf aan de gang, zoals de aanmaak van adrenaline en cortisol, om maar wakker en alert te blijven. Kinderen zijn dan over de “vermoeidheid” heen, tenminste zo lijkt het aan de buitenkant. Aan de binnenkant zal jouw kind moeten dealen met een stoot aan oppeppende stoffen in het lijf, waardoor het in slaap vallen veel lastiger zal gaan. Als kinderen over een langere periode steeds later op bed liggen dan hun lijf en brein eigenlijk aangeven, is de kans op oververmoeidheid aanwezig en zal het slapen steeds lastiger worden en/of jouw kindje steeds sneller wakker worden.

Om dit voor te zijn, kun je kijken naar de leeftijd van jouw kind en hoe lang het ongeveer wakker mag zijn tussen de slaapjes in. Houd daarom ook bij hoe lang jouw kindje slaapt, hoe laat het ongeveer wakker wordt en reken uit rondom welke tijd jouw kind ongeveer uiterlijk op bed moet liggen, voor zijn of haar volgende dutje.

·        4maanden: 60-120 minuten wakker tussen de slaapjes in

·        5maanden: 60-120 minuten wakker tussen de slaapjes in

·        6-8maanden: 90-180 minuten wakker tussen de slaapjes in

·        9-12maanden: 120-180 minuten wakker tussen de slaapjes in

·        13-18maanden: 180-240 minuten wakker tussen de slaapjes in

·        19-30maanden: 240-360 minuten wakker tussen de slaapjes in

Nou weet ik ook dat elk kind zijn of haar eigen ritme heeft en wil ik daarom ook benadrukken dat het “richtlijnen” zijn, voor het geval je eigenlijk niet goed weet waar je nu op moet gaan varen. Want iets eerder of later naar bed is echt geen probleem. Maar als de wakkertijden van jouw kind echt ver van die richtlijnen afwijken, dan is het aan te raden om eens een tijdje de wakkertijden aan te gaan houden.

VB: Een kind wat 6 maanden oud is en haar slaapje in de ochtend doet van 09.30 tot 11uur, gaat pas aan het einde van de middag weer rond 16.00uur naar bed. Van 11.00uur tot 16.00uur is in totaal 5uur aan wakkertijd. De wakkertijd voor een kind van 6 tot 8 maanden is ongeveer 90 tot 180minuten. 3uur wakker tussen de slaapjes zou het maximaal moeten zijn. In dat geval zou je kunnen proberen om jouw kindje rond 13.30uur naar bed te brengen, zodat ze rond 14.00uur er echt in ligt en kan slapen.

Slaapsignalen

Hoe weet je nu of jouw kindje echt moe is of toch nog even wakker kan blijven? Laten we voorop stellen dat veel kinderen wel wat langer op kunnen blijven. Dat kun jij zelf immers ook. Echter merk je dan vaak de volgende morgen, dat je de avond ervoor toch wat te laat naar bed bent gegaan.

Door te kijken naar de wakkertijden én de slaapsignalen die jouw kindje laat zien dat het moe begint te worden, kun je kijken wanneer jouw kind het beste opnieuw in bed gelegd kan worden (of de draagdoek natuurlijk).

Slaapsignalen kunnen zijn:

·        Geeuwen en/of gapen

·        Jengelen of jammeren

·        Wrijven in de oogjes

·        Wegkijken

·        Geen interesse meer in spelen en speelgoed

·        Duim in de mond steken, in de haren gaan wrijven of knuffel of tut pakken

·        Aanhankelijker worden

Veel kinderen met slaapproblemen zijn al oververmoeid

Als ik met ouders in gesprek ga over mogelijke slaapsignalen, dan is vaak hun reactie “Ja, maar dat doet mijn kind al een uurtje nadat het wakker is”. Dat klopt en zie je dus veel bij kinderen die over het algemeen te maken hebben met slaapproblemen en eigenlijk dus vermoeid zijn. Juist in dat geval is het belangrijk om naar de wakkertijden te gaan kijken en die proberen aan te gaan houden. Als een kind overdag namelijk voldoende kan slapen, dan zal het uiteindelijk ook meer in de nacht gaan slapen, aangezien het een wisselwerking is. Maar vaak zie ik dat kinderen ’s nachts én overdag te weinig slapen en/of te weinig kwalitatief goede slaap krijgen als ze steeds maar korte hazenslaapjes doen. En dat is ook logisch aangezien er vaak een negatieve lading op slapen ligt en dus het slapen ’s nachts en overdag moeizamer gaat.

Kort samengevat: slapen doet slapen en als jouw kind overdag te weinig slaap krijgt en/of ’s nachts, dan is de kans aanwezig dat oververmoeidheid in de hand wordt gewerkt, wat het slapen niet zal bevorderen. Zorg dat je dit stadium voor bent, door er o.a. voor te zorgen dat jouw kind overdag voldoende slaap krijgt en hierbij kun je rekening houden met de wakkertijden. Zorg dat je op het juiste moment jouw kind naar bed brengt, dus óf als je de slaapsignalen bij jouw kind waarneemt en/óf als je weet dat jouw kind op zijn of haar leeftijd maar een x- aantal uur wakker kan zijn, en dus eigenlijk nu naar bed zou moeten.

Blijf daarnaast stappen zetten om de échte oorzaak onder het slaapprobleem naar boven te krijgen, aangezien het niet voor niks is, dat juist jouw kindje moeilijker slaapt ’s nachts en/of overdag.

Het is niet voor niks, dat net jouw kind niet graag wilt slapen en dat er nog geen vast slaap- en waakritme is.

Het streven naar een vast waak- en slaapritme is dan ook een hele kluif als slapen nog gekoppeld is aan angst of pijn. Dus blijf stapjes zetten om het slaapprobleem bij de wortel aan te pakken.

Want jouw nacht bepaalt jouw dag!

Warme groet,

Silvia

 

 

Disclaimer:  Silvia Bernaards is niet medisch onderlegd en zij stelt geen diagnose, behandelt niet, schrijft geen medicijnen voor en zij geeft geen medisch advies. Bij twijfel en/of medische klachten raadt zij je aan om altijd eerst met een (huis)arts of specialist te overleggen. Daarnaast wordt alle aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect, als gevolg van het gebruiken van de informatie op deze website, tijdens gratis online challenges, via de online academie www.bib-b.nl, en/of verkregen tijdens persoonlijke begeleiding, geheel uitgesloten. 

Plan een Skype gesprek met Silvia

Door u aan te  melden neem ik, Silvia Bernaards contact met u op om een Skype afspraak te plannen.

U heeft zich succesvol aangemeld voor een Skype gesprek