fbpx

Help! Mijn kind is altijd heel vroeg wakker!

Slaapproblemen komen in alle vormen en maten voor. Sommige kinderen hebben moeite om in slaap te vallen, anderen om in de nacht door te slapen en weer andere kinderen worden misschien ’s ochtends heel vroeg wakker. Welk slaapprobleem jouw kind dan ook heeft, weet dat het altijd kan lonen om op zoek te gaan naar de échte oorzaak onder het slaapprobleem. Ook bij kinderen die heel vroeg wakker worden, kán er een diepere oorzaak onder liggen. Echter is het ook goed mogelijk dat het slaap- waakritme nog niet helemaal optimaal is. Door vervolgens aan enkele knoppen te draaien, kan het slaap- en waakritme wat bijgesteld worden. In deze blog leg ik graag uit waar je naar kan kijken, als jouw kind steeds heel vroeg wakker is.

Ten eerste, wat is eigenlijk vroeg? 

Voor de één is rond 6.30uur een normale tijd om op te staan voor de ander is dat pas om 8.00uur. Maar laten we wel wezen, alle waaktijden na 6.00uur is eigenlijk schappelijk. Kinderen hebben nog een heel ander ritme, andere slaap- en waaktijden, dan wij als volwassenen. Daarnaast hebben zij ook als ze nog heel klein zijn een heel ander voedingsschema wat ook weer gelinkt kan zijn aan het slapen. Tot slot, is het ook nog de vraag, of het biologisch een goede tijd is om op te staan?

Als kinderen eenmaal groot zijn, hebben we namelijk grofweg drie groepen slapers in onze maatschappij. De echte vroege vogels, die het liefst heel vroeg op staan, die hun energiepiek in de ochtend hebben, maar waarbij het kaarsje ‘s middags langzaam opbrand. Deze mensen gaan ook ‘s avonds niet laat naar bed. Aan de andere kant heb je de nachtuilen. Die mensen die ‘s ochtends niet uit hun bed te krijgen zijn, pas ‘s middags een beetje beginnen te leven en hun energiepiek in de avond hebben. Deze mensen gaan liever niet voor 00.00uur naar bed, maar kunnen enorm worstelen met de standaard 9 tot 5 tijden van onze maatschappij, omdat hun biologische klok liever een ander ritme hanteert. Als laatste hebben we de groep slapers die hier ergens tussenin zitten, met een lichte voorkeur richting de avond. Kortom, biologisch gezien is het ook nog eens logisch dat er verschillende groepen mensen zijn die óf heel vroeg wakker zijn, vroeg in de avond gaan slapen of juist grote delen van de nacht opblijven. Als ik samen met klanten werk aan het “verschuiven” van de waaktijd, dan is 6.00uur voor jonge kinderen eigenlijk de minimale tijd om op te staan tot ongeveer 8.00uur.

Is jouw kind nog moe of niet?

Vroeg wakker zijn hoeft geen probleem te zijn, als jouw kind maar genoeg slaapuren maakt in de nacht en ook overdag genoeg slaapt als hij of zij nog middagslaapjes doet. Als jouw kind over het algemeen voldoende slaapt, vrolijk en uitgerust wakker wordt en ook ’s avonds weer prima gaat slapen, dan is er eigenlijk geen groot probleem. Echter, zie ik vaak dat kinderen die heel vroeg wakker zijn, juist niet uitgerust zijn, vaak toch ‘s nachts of overdag te weinig slapen en dan krijg je een heel ander probleem, namelijk dat kinderen eigenlijk vermoeid zijn en daardoor juist vroeg wakker zijn. Om dit te onderzoeken kun je jezelf de volgende vragen stellen:

Hoe laat wordt mijn kind ’s ochtends ongeveer steeds wakker?

Hoe laat gaat mijn kind ’s avonds ongeveer steeds naar bed?

Hoeveel uur slaapt mijn kind dus ’s nachts?

Hoeveel uur zou een kind van deze leeftijd ongeveer moeten slapen?

Zit hier een verschil tussen?

Hoeveel uur slaapt mijn kind ongeveer overdag?

Hoeveel uur zou een kind van deze leeftijd ongeveer moeten slapen overdag?

Zit hier een verschil tussen?

Op deze manier kun je kijken of jouw kindje ongeveer genoeg slaap krijgt overdag én ‘s nachts. Natuurlijk is elk kind uniek en zijn het richtlijnen waar je naar mag gaan kijken. Als jouw kind net wat meer of minder slaapt en er is geen probleem, dit advies lekker laten voor wat het is. Maar worstel je met de waak- en slaaptijden van je kind, dan is het fijn als je ergens op kan varen en dan kunnen de gemiddelde richtlijnen je helpen. Nogmaals, pin je er niet op vast en kijk vooral wat werkt voor jou en jouw kind. Maar je zult ergens moeten beginnen en ergens vanuit moeten gaan, anders heb je geen richting waar je heen wilt gaan werken. Gaande weg zal je ontdekken wat voor jouw kindje het beste is en wat werkt voor jullie beiden, door goed te kijken en observeren wat wel werkt en wat niet.

Algemene richtlijnen voor slaap- en waaktijden vind je overal op internet. Wil je een overzicht van mij ontvangen in de email? Laat mij dit dan weten in een reactie op deze post!

Allemaal leuk en aardig, maar hoe verschuif ik dan die waaktijd?

Als kinderen vermoeid raken en niet op tijd op bed komen te liggen, om wat voor reden dan ook, dan gaan er allerlei andere processen in werking in het lijf en brein van jouw kind om maar wakker te kunnen blijven. Zo zal er adrenaline en cortisol aangemaakt worden, om jouw kind op te peppen en wakker en alert te houden. Als dit te vaak gebeurt en er op gezette tijden steeds adrenaline en cortisol vrij komt, zal jouw kind meer moeite hebben om in slaap te vallen, maar dus ook om in slaap te blijven. Vaak zie ik dat kinderen overdag toch te weinig slapen, waardoor zij ‘s ochtends vroeger wakker zijn o.a. door de adrenaline en cortisol die dus nog door het lijfje gieren.

Dus door goed uit te zoeken of jouw kind overdag en ‘s nachts genoeg slaap krijgt, kun je die vermoeidheid terug gaan dringen.

Hoe lang is jouw kind wakker?

Daarnaast kan het ook nog lonen om eens stil te staan bij het aantal uren dat jouw kind wakker is. Want als jouw kind van 1 jaar in de ochtend rond 5.00uur wakker is, vervolgens weer om 8.30uur gaat slapen tot 10.00uur, maar vervolgens de rest van de dag wakker is tot 18.30uur ’s avonds, dan is die tijd die overbrugt moet worden zonder slaap, veel te lang. Een kind van deze leeftijd kan ongeveer 3 à 4 uur achter elkaar wakker zijn. Van 10.00uur tot 18.30uur, betekent zeker 8 uur wakker en dat is teveel. Je kind raakt dan vermoeid en er zal adrenaline en cortisol vrijkomen, waardoor jouw kind dan net te alert en eventueel hyper is om in de namiddag nog een dutje te doen. Beter is het om jouw kind in dit voorbeeld dan ’s ochtends iets langer op te laten en te wachten met het ochtend dutje, zodat de lange ruk in de middag wordt teruggedrongen. Of je maakt jouw kind iets eerder wakker uit het ochtenddutje en brengt jouw kind in de middag nog een keer naar bed. Op tijd. Nog voordat de vermoeidheid toeslaat en jouw kind over zijn of haar vermoeidheid heen raakt. Op deze manier is het even uittesten wat wenselijk is overdag qua slaap- en waaktijden, maar dit geldt ook voor de slaap- en waaktijd in de nacht.

Hoe voorkom ik dat de vermoeidheid toe slaat en ik te laat ben om mijn kind te laten slapen?

Door jouw kind goed te observeren en goed te kijken wat er allemaal gebeurt, zal je merken dat jouw kind bepaalde slaapsignalen uitzendt. Dit zijn signalen zoals in de ogen wrijven, wegkijken, jengelen, geeuwen, geen zin meer hebben in speelgoed, knuffel pakken, duim in de mond etc. als hij of zij moe begint te worden. Dat is het moment dat je er eigenlijk voor mag gaan zorgen dat jouw kind zo snel mogelijk in bed terecht gaat komen.

Door hier met regelmaat op te letten, zal je de signalen steeds beter oppikken. Soms kan het zijn dat het je wat moeite kost om dit te signaleren, als bijvoorbeeld jouw kind er erg goed in is om dit te verbloemen, de echte volhouders. Of het kan soms lastig zijn om hier echt op te varen, als jouw kind met regelmaat deze signalen uitzendt, als het al voor een langere periode oververmoeid is door slecht slapen in de nacht en overdag. In dat geval is het echt belangrijk dat je verder gaat kijken naar de échte oorzaak onder het slaapprobleem, voordat je dergelijke slaap- en waaktijden aan probeert te gaan passen.

Zolang angst en/of pijn nog gekoppeld is aan slaap, door belemmerende patronen in ons onderbewuste, in de blauwdruk onder het slapen, dan zal het streven naar een voorspelbaar slaap- en waakritme erg lastig worden.

Mijn kind is altijd klokslag 04.30uur wakker

Een laatste mogelijkheid waar je nog naar kan gaan kijken als een kind standaard rond een bepaald tijdstip wakker wordt, is om te kijken naar wat dat tijdstip jou wilt zeggen. Gaat dit ook nog gepaard met de nodige tranen en eventuele paniek, dan is het goed mogelijk dat jouw kind jou nog iets wilt vertellen en dat er een nare ervaring gekoppeld aan dit tijdstip ligt opgeslagen in zijn of haar onderbewuste. De vraag die je jezelf kan stellen is:

Wat is er ooit gebeurd rond dit tijdstip?

Dit kan in het leventje van jouw kind zijn gebeurd, of tijdens de zwangerschapsperiode of tijdens de bevalling. Echter kan dit ook met jou te maken hebben, je partner of zelfs je (voor)ouders.

Want alles wat wij niet verwerken, komt op het bordje van onze kinderen terecht.

Wat voor een nare ervaring heb jij met dit tijdstip?

Ben je bijvoorbeeld ooit aangevallen rond dit tijdstip? Of een heftige ziekenhuisingreep? Of wellicht is er een dierbare van jou rond dit tijdstip overleden?

Als je het gevoel hebt dat hier een kern van waarheid in zit voor jou en jouw kindje, ga dan op onderzoek uit. Alle antwoorden zitten in jou, in jouw onderbewuste (of die van je partner). Ga in gesprek met mensen en/of familieleden en je zal merken dat vroeg of laat het antwoord een keertje boven komt drijven.

Weet je dat dit aan de hand is, vertel dan tegen jouw kindje als hij of zij slaapt, wat je hebt meegemaakt. Blijf observeren in je lijf, wat dit nog met je doet. Wellicht is hulp inschakelen om hetgeen te verwerken een idee. Maar praat vooral ook in het begin tegen jouw kind als het slaapt, en leg duidelijk uit dat het jouw gevoelens zijn en jouw gebeurtenis en niet die van jouw kind. Delen is helen en daarnaast kun je hem of haar vertellen dat het alles bij mama mag laten (of papa, oma, opa etc.) en lekker kind mag zijn.

Wil je verder met het onderzoeken van het slaapprobleem van jouw kind en/of wil je er meer over weten hoe je de waaktijd in de ochtend wat op kan schuiven?

Doe dan nu mee met de gratis online Wake-Up Call Challenge die a.s. donderdag 20 februari 2020 van start zal gaan! Kijk op mijn website www.silviabernaards.nl/gratis om je aan te melden.

Want jouw nacht bepaalt jouw dag!

Warme groet,

Silvia

 

 

Disclaimer:  Silvia Bernaards is niet medisch onderlegd en zij stelt geen diagnose, behandelt niet, schrijft geen medicijnen voor en zij geeft geen medisch advies. Bij twijfel en/of medische klachten raadt zij je aan om altijd eerst met een (huis)arts of specialist te overleggen. Daarnaast wordt alle aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect, als gevolg van het gebruiken van de informatie op deze website, tijdens gratis online challenges, via de online academie www.bib-b.nl, en/of verkregen tijdens persoonlijke begeleiding, geheel uitgesloten. 

Plan een Skype gesprek met Silvia

Door u aan te  melden neem ik, Silvia Bernaards contact met u op om een Skype afspraak te plannen.

U heeft zich succesvol aangemeld voor een Skype gesprek