fbpx

17 Tips voor het slaapprobleem van jouw kind die NIET werken

Als je een kleintje hebt wat maar moeilijk slaapt, gaat dat je niet in de koude kleren zitten. Eerst denk je nog, ach het hoort erbij. En dat klopt, want de eerste maanden van zijn of haar prille leventje is er nog geen ritme en regelmaat. Alles is nieuw. Voeden en slapen gebeurt naar vraag en aanbod en ook het slapen is nog niet zo ontwikkeld, dat hij of zij al voor een langere tijd door kan slapen.

Maar na 4 maanden, begint er zich langzaam aan een slaap-/waakritme te ontwikkelen en bij de één gaat dat nou eenmaal sneller dan bij een ander. Hoe lang dit duurt en waar jouw kind behoefte aan heeft verschilt per kind en gezin. Zo speelt de huidige situatie waarin jullie je verkeren mee, maar ook wat er allemaal is gebeurd tijdens de bevalling en tijdens de zwangerschap. Hoe stressvoller de huidige situatie is en de afgelopen periode is geweest, hoe groter de kans dat jouw kind nog vooral jouw nodig heeft om alles te verwerken en emoties te reguleren. (En dit geldt eigenlijk ook andersom.)

Als kinderen, en dus ouders ook, tegen échte slaapproblemen aanlopen, dan is de kans groot dat je al van alles hebt geprobeerd, maar niks lijkt te werken. In deze blog, deel ik graag 17 tips met je die je hoogstwaarschijnlijk al geprobeerd hebt en NIET werken. Onder aan het blog, beschrijf ik natuurlijk welke stappen je wél kan zetten om het slaapprobleem de baas te worden.

 

1)              Je kindje in slaap laten vallen in jouw armen

Tuurlijk, als jouw kindje nauwelijks slaapt, is dit de beste oplossing die er op dat moment is, hoe oud je kind dan ook is! Maar hoe vaak is het wel niet gebeurd dat als jij vervolgens jouw kind weg wil leggen, hij of zij weer wakker wordt? En hoe lang ga jij dit volhouden als ouder zijnde? Het is daarom belangrijk om daarnaast wel stapjes te zetten om achter de échte oorzaak te komen onder het slaapprobleem.

 

2)               Telkens je kindje weer in slaap wiegen en sussen.

Het werkt op dat moment, voor even en is broodnodig! Het is belangrijk om nabijheid te bieden en volg ook vooral je moedergevoel hierin. Het klopt. Maar om het slaapprobleem écht op te lossen, zal je, naast het in slaap wiegen en sussen van jouw kind, op zoek moeten gaan naar de échte oorzaak.

 

3)              Je kind steeds laten slapen in de draagdoek

Ook hierbij geldt, slaapt jouw kind echt nauwelijks en hebben jullie te maken met serieuze slaapuitdagingen, dan is alle slaap die je kunt pakken voor jouw kind belangrijk. Dus doe dit ook vooral! Maar ga daarnaast wél op zoek naar de échte oorzaak onder het slaapprobleem, want jouw kindje zal steeds zwaarder worden en daardoor het slapen ook steeds lastiger als hij of zij ouder wordt. Daarnaast is een draagdoek overdag handig, maar ’s nachts natuurlijk niet. Ook dan wil je dat jouw kindje kan slapen.

 

4)             Je kind in slaap voeden

Ja, (borst)voeding is belangrijk en nodig. Vooral ook het moment samen en bij borstvoeding tevens het huid op huid contact, is heel belangrijk voor de voeding, hechting en tevens ook slapen. Maar er zijn kinderen die de borst of de speen van de fles ook gebruiken om te sabbelen, om troost te vinden en om op die manier steeds weer in slaap te vallen. In de beginfase van het leven van een kindje is dit geen probleem, maar het kan wel een probleem worden als jouw kindje ouder wordt en ook ’s nachts nog steeds de borst wil. Zo na de leeftijd van 1 jaar, heeft jouw kind in de nacht in principe geen voeding meer nodig (uitzonderingen daar gelaten! Twijfel je, overleg met je huisarts of lactatiekundige.) Begrijp me niet verkeerd, als jij dit voeden in de nacht nog prettig vindt, en het geen probleem is voor jouw en je kind, lekker blijven doen. Maar als het steeds een strijd wordt, jij meerdere keren per nacht eruit moet en jouw kindje eigenlijk alleen maar wil sabbelen om zichzelf weer in slaap te krijgen, dan is hier een “negatieve slaapassociatie” ontstaan. Jouw kind heeft jou nog nodig om zichzelf in slaap te krijgen en de onderliggende vraag is; waarom heeft jouw kind dit nog nodig? Wat schuilt hieronder?

 

5)             Je kind wakker wegleggen en erbij blijven totdat hij of zij slaapt.

En steeds weer neerleggen als jouw kindje rechtop gaat zitten of staan. Dit is één van de manieren die over het algemeen wordt toegepast in slaapcoaching. En ja, er zit een kern van waarheid in. Maar zolang jij nog niet achter de échte oorzaak onder het slaapprobleem bent gekomen, zal dit een hele strijd worden. Ergens denkt de biologie van jouw kindje dat er gevaar dreigt als het gaat slapen. Ergens is er een link ontstaan tussen slapen en aan de andere kant “angst” of “pijn”. Zolang die angel niet is weggenomen, raad ik dit dus echt af. De kans dat dit alleen maar meer zorgt voor stress is groot. En het laatste wat we willen is dat jouw kindje zich nog meer onveilig of gestrest voelt. Ga eerst op zoek naar de échte oorzaak onder het slaapprobleem en pas daarna pas een dergelijke methodiek toe (als je dat überhaupt zou willen).

 

6)             Bij je op de slaapkamer laten slapen

Soms kan verlatingsangst een boodschap zijn onder het slaapprobleem en dan kan het dus lonen om je kindje bij jouw op de slaapkamer te leggen in een eigen bedje of een matras op de grond. Echter als we te maken hebben met serieuze slaapproblemen, zal je hier geen baat bij hebben. De alarmbellen zullen nog steeds af blijven gaan bij jouw kind als het moet gaan slapen.

 

7)             Bedje verschuiven

Aardstralen, magnetisme en andere mogelijke onrustzaaiers in huis zouden een oorzaak kunnen zijn onder slaapproblemen volgens heel wat mensen. De oorzaak van het slaapprobleem wordt dan buiten het kind en buiten jou gezocht. Ik geloof er meer in dat bepaalde oorzaken in het kind en in jou zitten wat opgelost mag worden. Het is niet “toevallig” dat jouw kindje niet goed slaapt. Het is niet “toevallig” dat dit net jou of jullie overkomt. Wellicht sliep je zelf als kind ook slechter of was je op gezette tijden echt bang in het donker. Of wellicht zitten er slaapproblemen in de familie of zijn er andere gebeurtenissen gekoppeld aan het slapen wat nu de slaapproblemen veroorzaakt. Oftewel, als we te maken hebben met serieuze slaapproblemen, zal het verschuiven van het bedje geen oplossing bieden.

 

8)             Nachtlampje aan

Als kindjes iets ouder worden en nog steeds niet goed slapen, kan een nachtlampje prettig zijn, maar zal het slaapprobleem zeker niet oplossen. Ook voor jonge kinderen niet.

 

9)              Slaapliedjes zingen

Al ben ik van mening dat slaapliedjes zingen écht toegevoegd mag worden aan elk bedtijdritueel van elk kind, met alleen slaapliedjes zingen, ga jij geen slaapprobleem oplossen.

 

10)             Een vast bedtijdritueel inzetten

Ja, een vast bedtijdritueel is belangrijk en zeker waardevol. Het zorgt voor duidelijkheid, herkenning en erkenning en als je dit consequent toepast, vindt het lijf en het brein van jouw kind dit fijn en kan het de slaap bevorderen. Echter als er serieuze slaapproblemen ten grondslag liggen aan het niet goed slapen, dan ga je met het neerzetten van het bedtijdritueel ook er nu niet voor zorgen dat je kind gaat slapen. Zolang er nog een negatieve link is tussen slapen aan de ene kant en angst of pijn aan de andere kant, gaat een bedtijdritueel geen soelaas bieden.

 

11)             Slaapmeditaties aanzetten

Slaapmeditaties kunnen prettig zijn en kunnen vooral goed ingezet worden bij kinderen die te maken hebben met piekergedrag of zich gauw druk maken om van alles en nog wat. Het zorgt ervoor dat je afgeleid wordt en dat je lijf en brein tot rust komt. Echter als slapen nog steeds geassocieerd wordt met pijn en angst, dan gaan die slaapmeditaties echt niks helpen. En al zeker niet voor baby’s. Neemt niet weg dat het wel een mooi onderdeel kan zijn van een bedtijdritueel, want de zachte klanken kunnen een kalmerend effect hebben op lijf en brein. Echter zal je merken dat als de meditatie is afgelopen en jouw kind dient te gaan slapen, je weer terug bij af bent.

 

12)             Essentiële oliën inzetten

Ik ben een groot voorstander van het gebruiken van puur natuurlijke oliën en ik ben van mening dat het zeker ondersteunend kan werken voor lijf en brein. Denk bijvoorbeeld aan Lavendel, maar tevens kan nootmuskaat helpen. Echter ben ik wel van mening, dat het raadzaam is om altijd nog daarnaast op zoek te gaan naar de échte oorzaak onder het slaapprobleem, zodat het bij de wortel aangepakt kan worden. Ook hier weer zoek je de oplossing buiten jezelf, in plaats van in jezelf. Jouw kind slaapt niet voor niks slecht, dus ga kijken wat jouw kindje daarmee jouw eigenlijk te vertellen heeft. Tot slot, moet je altijd voorzichtig zijn bij het gebruiken van essentiële oliën bij jonge kinderen en moet je er zeker van zijn dat je een goed puur natuurlijk merk te pakken hebt. Er is veel rommel op de markt te koop en daar wil je je kindje niet mee belasten.

 

13)            White noise machine gebruiken

Sommige kinderen zijn erg alert. Zijn om elke poep en een scheet wakker en zijn dus erg gevoelig voor geluid. Een white noise machine kan de omgevingsgeluiden dempen. Echter is dit eerder de omgevingsfactoren beïnvloeden i.p.v. het probleem bij de wortel aanpakken. Wat maakt dat jouw kindje zo alert is? Wat maakt dat jouw kind zo onrustig slaapt? Het is belangrijk om de onderste steen boven te krijgen en de échte oorzaak onder het slaapprobleem te pakken krijgen. Zo niet, dan is de kans groot dat hij of zij altijd moeite blijft houden met goed slapen en tevens ergens anders nauwelijks kan slapen.

 

14)             Eerder of later naar bed

Soms gaan ouders sleutelen aan de tijd waarop het kind naar bed gaat. De gedachte is vaak; als ik mijn kind later op bed leg, wordt mijn kind vast ook later wakker. Dit is een fabel en het zal er eerder toe leiden dat jouw kind oververmoeid raakt en dat het slapen steeds slechter zal gaan. Wel ben ik een voorstander van het onderzoeken van de juiste bedtijd voor jouw kind. Hierbij dien je te letten op het aantal slaapuren wat jouw kindje dient te maken die nacht, de wakkertijd in de ochtend en daarnaast let je goed op de slaapsignalen die jouw kind afgeeft, als het moe begint te worden. Ga je die signalen negeren, dan zal je kindje “over zijn of haar slaap heen gaan” en zal er extra adrenaline en cortisol aangemaakt worden, waardoor jouw kind juist weer alerter en actiever gaat worden. Echter zal jouw kind op deze manier eerder oververmoeid raken, dan moe genoeg om te gaan slapen.

 

15)             Overdag minder slapen, zodat hij/zij ’s avonds moe genoeg is

Hetzelfde geldt bij het skippen van slaapjes overdag, met de achterliggende gedachte dat jouw kind dan moe genoeg is om ’s avonds te slapen. Ook dit creëert eerder oververmoeidheid en daardoor zal het slapen juist steeds slechter gaan i.p.v. beter, net zoals ik net beschreven heb bij “Eerder of later naar bed”. Het is belangrijk om echt aandacht te besteden aan de slaapjes overdag. Lukt het slapen overdag niet, maar ’s nachts wel? Dan zitten er hoogstwaarschijnlijk nog negatieve associaties gelinkt aan het slapen overdag. Ook hier zit weer een échte oorzaak onder, dus ga die onderzoeken i.p.v. de slaapjes overdag overslaan.

 

16)             Een verzwaringsdeken

Sommige kinderen houden van een wat meer stevige druk op zijn of haar lijf om in slaap te vallen. Aanraking en een stevige druk zorgt namelijk voor veiligheid, geborgenheid en kan het centraal zenuwstelsel kalmeren. Echter ben ik van mening dat je dan meer bezig bent met symptoombestrijding, dan met het écht oplossen van het slaapprobleem. Daarnaast neemt dit allerlei risico’s met zich mee en kan het ook nog eens gevaarlijk zijn als de deken te zwaar is of het bedje te strak wordt opgemaakt. Ook het inbakeren kent voordelen, maar ik ben van mening dat er zeker ook nadelen zitten aan het inbakeren, als we kijken naar o.a. de motorische ontwikkeling die hiermee een knauw kan krijgen. Hier wordt nauwelijks nog naar gekeken tegenwoordig. Dus ja, je kunt er iets mee opschieten, maar blijf daarnaast altijd op zoek naar de échte oorzaak onder het slaapprobleem. Wat maakt dat mijn kindje dit nodig heeft om te kunnen slapen?

 

17)             Warme nestjes, slaaptunnels of andere slaapattributen

Tja, er zijn best wat slaapattributen op de markt te vinden en het een zal jouw kindje prettig vinden en het andere niet. Stel ook hierbij jezelf weer de vraag; wil ik bezig zijn met symptoombestrijding of ga ik mijn kostbare energie liever steken in het oplossen van de échte oorzaak onder het slaapprobleem?

De bottom line is natuurlijk, blijf vooral die punten uit deze lijst aanbieden, waar jouw kind momenteel om vraagt! Lekker doen! Niks mis mee. Deze blog is namelijk alleen maar bedoelt om jou ervan bewust te maken, dat als er nog een échte oorzaak onder het slaapprobleem ligt, al die andere punten niet 1, 2, 3 gaan werken. Ga op zoek naar de échte oorzaak onder het slaapprobleem i.p.v. te zoeken naar symptoombestrijding. Want zo tref ik veel ouders aan die al van alles hebben geprobeerd en niks lijkt te werken. Elke tip gaf hen weer hoop, maar de hoop dreigt verloren te gaan en ouders weten niet meer wat ze moeten doen. Om er moedeloos van te worden.

Zoals ik al zei als slapen nog geassocieerd wordt met angst en pijn, al dan niet uit het verleden, dan kun je nog zo veel trucjes toepassen, het gaat niet werken.

Maar ja, wat dan wel?

Ga het slaapprobleem onderzoeken, al dan niet met hulp. Schrijf op wat je ziet gebeuren. Wat werkt wel en wat werkt niet. Wat zijn de slaaptijden? Wat zijn de wakkertijden? Wat gebeurt er met het lijfje van jouw kind als het moet gaan slapen? En wat doet heel deze situatie met jou?

Het bijhouden van een slaaplogboek kan hierbij helpen, als je dat nog niet hebt gedaan.

Wil je mijn format van het slaaplogboek gebruiken wat onderdeel is van mijn online programma Laat je kind weer lekker slapen! ? Laat het me weten in een reactie onder deze post en ik stuur je de downloadlink!

Tot slot, is het belangrijk dat je gaat zoeken naar die échte oorzaak, die onderliggende steen, onder het slaapprobleem.

Om je verder te helpen bij het onderzoeken van het slaapprobleem en het stellen van de juiste vragen, kun je tevens ook mijn gratis werkboek + bijbehorende video downloaden op mijn website. www.silviabernaards.nl/gratis

Maar nu ben ik meer geïnteresseerd in jouw verhaal!

Welke punten heb je al eens geprobeerd?

Wat heb je tevens ook geprobeerd, maar staat niet in deze lijst?

Laat het mij weten!

Van elkaars ervaringen kunnen we leren. Daarnaast is delen echt helen. Dus schroom niet om een reactie achter te laten.

Want jouw nacht bepaalt jouw dag!

Warme groet,

Silvia

 

 

 

Disclaimer:  Silvia Bernaards is niet medisch onderlegd en zij stelt geen diagnose, behandelt niet, schrijft geen medicijnen voor en zij geeft geen medisch advies. Bij twijfel en/of medische klachten raadt zij je aan om altijd eerst met een (huis)arts of specialist te overleggen. Daarnaast wordt alle aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect, als gevolg van het gebruiken van de informatie op deze website, tijdens gratis online challenges, via de online academie www.bib-b.nl, en/of verkregen tijdens persoonlijke begeleiding, geheel uitgesloten. 

Plan een Skype gesprek met Silvia

Door u aan te  melden neem ik, Silvia Bernaards contact met u op om een Skype afspraak te plannen.

U heeft zich succesvol aangemeld voor een Skype gesprek