fbpx

 

Slaapvoorwaarden – 11 tips om de slaap van jouw kind te bevorderen

“Silvia, heb je nog tips?”

Toch vind ik het bijzonder.
Waar ik ook ga of sta, tegenwoordig tref ik altijd wel iemand die zelf niet goed slaapt, vroeger een periode slecht geslapen heeft of een moeder met een kindje wat niet slaapt. Veel mensen praten hier niet over, maar als ze weten wat ik doe voor werk, komt ineens de aap uit de mouw. Heb je nog tips?

Tips heb ik. Maar er zijn zoveel verschillende oorzaken mogelijk achter een slaapprobleem, dat het soms even een zoektocht is.

En dát maakt mijn werk juist zo leuk. Samen op onderzoek uitgaan om te kijken waar de échte oorzaak ligt van het slaapprobleem.

En dat is soms een hele reis, maar dat hoeft echt geen weken, maanden of zelfs jaren te duren.

Om alvast een begin te maken zou je kunnen kijken of de huidige slaapsituatie van jouw kindje aan de volgende “slaapvoorwaarden” voldoet om in ieder geval zijn of haar slaap op dit moment te bevorderen:


1. Een donkere kamer

We hebben allemaal een biologische klok in ons. Een mooi mechanisme wat o.a. reageert op de invloed van de zon, oftewel het daglicht en/of juist de afwezigheid van daglicht.
Op die manier geeft ons lijf het seintje af aan onze hersenen als het donker begint te worden om je voor te bereiden op de nacht.
En tevens geldt dit vice versa. Als de eerste zonnestralen van het daglicht ons lichaam bereiken, kan het seintje af gegeven worden om wakker te worden.
Niet bij iedereen verloopt tegenwoordig dit proces vlekkeloos, o.a. door de komst van het kunstmatig licht. Zo is de één hier gevoeliger voor dan de ander.

Voor kindjes die moeilijk slapen is het dan ook een aanrader om de kamer zo donker mogelijk te maken, het liefst met verduisterende gordijnen.
Vermijd ook fel (kunst)licht als jouw kindje bijna moet gaan slapen, maar dim alvast de lichten of sluit wat gordijnen.
Op die manier geef je het startseintje af aan jouw kindje om zich voor te gaan bereiden op de nacht en zal er eerder melatonine aangemaakt worden.


2. Slaperig maar wakker naar bed

We slapen allemaal niet in één stuk door maar we doorlopen elke nacht een aantal slaapfasen (vijf om precies te zijn) en een dergelijke slaapcyclus herhaalt zich een aantal keren per nacht. Na elke slaapcyclus, bij volwassenen duurt dat ongeveer 90 minuten, worden we vaak even wakker.

Als volwassene zijnde, draaien we ons dan vaak nog een keertje om of gaan even plassen en slapen dan weer verder.
Kinderen die het lastig vinden om zichzelf weer in slaap te krijgen en die de hulp van één van de ouders nodig hebben om te gaan slapen, zullen dan in de problemen komen en gaan huilen als ze zelf niet in slaap kunnen vallen.
De stimulans om te gaan slapen zoals in slaap gesust, gewiegd of gevoed te worden, ontbreekt immers.
Dit patroon wil je natuurlijk dolgraag doorbreken, tenzij je graag nog een aantal keer per nacht je bed uit wilt.

Veel slaapcoaching is er daarom op gericht om je kindje slaperig, maar nog wakker in bed te leggen, zodat het zichzelf aan kan gaan leren om zelf in slaap te vallen. Echter wil ik hier een dikke kanttekening bij maken: als dit niet zonder slag of stoot gaat, zit hier echt nog een diepere oorzaak onder die in mijn ogen éérst opgelost dient te worden!

Want het is niet voor niks dat jouw kindje nog niet zelf in slaap kan vallen. Het is niet voor niks dat het jou nog nodig heeft, want op een onbewust niveau gaan alle alarmbellen af als het alleen moet gaan slapen. Ga in dat geval nader op onderzoek uit bij jezelf en bij jouw kindje, waarom jouw kindje dit op dit moment nodig heeft. Want in slaap gesust, gewiegd of gevoed worden zorgt voor kalmering, troost en veiligheid en dat heeft een kind met slaapproblemen nodig als het denkt dat het nog in gevaar is als het gaat slapen. Het advies is dus om te gaan kijken naar de échte oorzaak onder het slaapprobleem, als je jouw kind niet slaperig maar nog wakker naar bed kan brengen.


3. Vaste slaap- en waaktijden

Ons lijf houdt van ritme en herhaling.
Vaste slaap- en waaktijden zijn voor ieder mens goed en ook voor jouw kindje.
Als jouw kindje rond gezette tijden naar bed gaat en ook weer rond dezelfde tijden op staat, kan de biologie van jouw kindje dit patroon veel makkelijker herkennen en zal het sneller uit zichzelf hormonen aanmaken die het slapen of waken bevorderen.

Natuurlijk kun je hier iets van afwijken en hoef je niet te kijken naar een paar minuten, maar probeer consequent te zijn.
Ons lijf houdt er ook niet van als onze bedtijd meer als een uur verschilt met de nacht ervoor, laat staan die van jouw kindje.

Rust, regelmaat, reinheid, zijn hier nog steeds sleutelbegrippen.


4. Een vast bedtijdritueel

Ook hier geldt, ons brein houdt van herhaling en vaste patronen. Help jouw kindje een handje door een vast bedtijdritueel te hanteren.

Dim een half uur van tevoren alvast de lichten, ga rustig naar boven en neem de tijd om de pyjama aan te doen en tanden te poetsen.
Luister samen een rustig muziek, lees een verhaaltje voor (hoe jong jouw kindje dan ook is! Ik heb mijn kindje al voorgelezen toen hij nog maar 2 à 3 maanden oud was!) of klets nog wat samen.

Als je dit elke dag doet, zal de biologie van jouw kindje op een gegeven moment steeds sneller het signaal oppikken dat het zich voor mag gaan bereiden op de nacht en zal het slapen makkelijker gaan.


5. Een fijne sfeer in de slaapkamer

Alles is energie en energie is alles.

Wij zijn energie, al onze spullen om ons heen en alles in de natuur is energie.
Alles reageert op elkaar en positief trekt positief aan en vice versa.
Zo zijn veel mensen gevoelig voor de sfeer in een kamer of de energie die een persoon uitstraalt.

Ook de plek in een ruimte kan iets met jou of jouw kindje doen of jouw gemoedstoestand beïnvloeden.

Ga eens in de slaapkamer van jouw kindje staan en voel eens wat je daar ervaart. Staat alles op de juiste plek? Staat het bedje op de juiste plek of wil je die liever verschuiven? Als kinderen iets ouder zijn kun je het je kind zelf vragen, hoe jong ze ook zijn.
Ook met een baby kun je prima een rondje lopen door de kamer en kijken hoe jouw kindje reageert.

Vervolgens kan het  lonen om bepaalde elementen in de slaapkamer te verzetten of zelfs te verwijderen.
Zo vond het zoontje van een vriendin van mij zijn Thomas de trein-bed helemaal niet leuk en wilde hij veel liever op een matras op de grond slapen.
Neem je kind hierin serieus en luister goed naar wat jouw kindje zegt of laat zien in zijn of haar non-verbale communicatie.

 

6. Samen slapen

Mag mijn kindje wel of niet bij mij in bed slapen?

Moet mijn kindje bij mij op de slaapkamer slapen of liever in een eigen slaapkamer?

Dit soort vragen komen vroeg of laat altijd weer eens de kop op steken op tv of in een tijdschrift.

Het antwoord is eigenlijk heel simpel, volg je moedergevoel en weet daarnaast dat de natuur nooit heeft bedacht om jouw kindje op een andere plek te laten slapen dan jij.

Van nature zijn wij gewend om met elkaar in één “nest” te slapen.

Met elkaar, bij elkaar, samen.

Op die manier is de overlevingskans het grootst, kan er bescherming worden geboden en voedsel. Dat kinderen in westerse landen al vroeg op een eigen kamer slapen, hebben wij als cultuur met elkaar bepaald, maar is niet natuurlijk.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb mijn zoontje al heel vroeg op zijn eigen slaapkamer laten slapen, maar dit gaf mijn gevoel op dat moment aan. Niks is goed of fout. Weet hoe de natuur het bedoeld heeft en maak vooral voor jezelf een keuze wat goed voelt voor jouw.


7. Voeding

Als kinderen al iets ouder zijn en al met de pot mee eten, probeer suikers in de avond te vermijden (natuurlijk ook cola, want daar zit naast suiker ook cafeïne in!). Ook een maaltijd nuttigen vlak voor het slapen gaan is geen aanrader.

Het lijf is dan nog druk bezig om alles te verteren en ook vet eten zorgt ervoor dat het lichaam harder moet werken.


8. Masseren

Als jouw kindje moeilijk kan slapen dan kan het lonen om met regelmaat de huid van jouw kindje te masseren met een lekkere olie of lotion.

Veel kinderen die moeilijk slapen hebben last van stress of angst, op welke manier dan ook.
Knuffelen en aanraking werkt stress reducerend en zo ook masseren.
Neem hier ook echt even de tijd voor en ervaar het als een momentje met zijn tweeën samen.

Huid op huid contact zorgt voor de afgifte van het knuffelhormoon, wat stress verlagend werkt en het slapen bevordert.


9. Geluiden

Sommige kinderen slapen slecht omdat ze “te gevoelig” zijn of “teveel oppikken” wordt wel eens gezegd.

Dit kan zo zijn, maar de vraag is dan, waarom is dit zo en wat is hier de oorzaak van?

Waarom kiest de biologie van jouw kindje ervoor om zo alert te zijn en van alles op te pikken?

Mocht dit bij jouw kindje het geval zijn, dan zou ik zeker nader op onderzoek uitgaan bij jezelf en bij jouw kindje, waarom jouw kindje dit op dit moment nodig heeft.

Ook hier is weer het advies dus om te gaan kijken naar de échte oorzaak, zodat je het probleem bij de wortel aan kan pakken.

In de tussentijd, als jij op onderzoek uit gaat naar de échte oorzaak van de alertheid, is het raadzaam om veel prikkels voor jouw kindje te vermijden, maar let hierbij ook op jezelf. Hoe druk ben jij? Hoe gestrest ben jij? En welke energie straal jij uit?

Beperk daarnaast geluidsoverlast als jouw kindje slaapt en maak eventueel gebruik van een fijn (meditatie) muziekje voor jouw kindje voor het slapen gaan.


10. Fijne dingen

Om met een fijne gemoedstoestand te gaan slapen kan het fijn zijn om samen fijne dingen op te noemen van die dag.

Als jouw kindje nog heel jong is, kun je natuurlijk zelf kletsend aangeven waar jij dankbaar voor bent van die dag en wat jullie samen voor mooie dingen hebben meegemaakt. Dit zorgt ervoor dat je met een andere energie je kindje naar bed gaat brengen, i.p.v. in de stress te schieten van “wat als het slapen weer niet lukt” of “wat als hij/zij weer gaat huilen”.

Ook wij volwassenen zouden dit elke dag moeten doen, om met een andere energie naar bed te gaan en dus ook weer op te staan. Want positieve energie trekt positieve energie aan en andersom werkt dat natuurlijk ook. Als jij negatieve gedachten hebt m.b.t. het naar bed brengen van jouw kindje, hoe meer negatieve gedachten je zult gaan ervaren.


11. Veiligheid

Bij alles wat je doet draait het uiteindelijk om veiligheid.

Als jouw kindje veel huilt in de nacht, boos wordt of het zelfs op een krijsen zet, wil jouw kindje jou heel graag duidelijk maken dat het zich onveilig voelt of nog pijn heeft.

Het heeft jouw nabijheid nodig om zich veilig te voelen en biedt die nabijheid dan ook. Je kunt een kind hier niet mee verwennen en diep van binnen weet jij dat ook.

Ben je op een bepaalt moment niet (meer) in staat om die nabijheid te bieden, zoek dan hulp in jouw omgeving en eventueel zelfs professionele hulp. Hoe eerder, hoe beter om flinke gevolgen te voorkomen.

Laat een kindje dan ook nooit voor een langere periode alleen huilen in zijn of haar bedje, zoals sommige slaapmethodieken aangeven.
Wellicht stopt het huilen wel op een gegeven moment, maar dit zal eerder betekenen dat jouw kindje de moed heeft opgegeven i.p.v. dat de angst of onveiligheid is afgenomen.

Jouw kindje geeft aan zich onveilig te voelen of heeft pijn in de nacht en/of als het moet gaan slapen en hier ligt vaak een diepere oorzaak onder.

Met alle liefde kijk ik graag met jou samen naar het slaapprobleem van jouw kindje, zodat je het slaapprobleem nu echt bij de wortel aan kan gaan pakken.

Voor eens en altijd.

Want jouw nacht bepaalt jouw dag!

En jij en jouw gezin verdienen het om weer elk dag met een glimlach de dag te beginnen!

Liefs Silvia

 

 

Disclaimer:  Silvia Bernaards is niet medisch onderlegd en zij stelt geen diagnose, behandelt niet, schrijft geen medicijnen voor en zij geeft geen medisch advies. Bij twijfel en/of medische klachten raadt zij je aan om altijd eerst met een (huis)arts of specialist te overleggen. Daarnaast wordt alle aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect, als gevolg van het gebruiken van de informatie op deze website, tijdens gratis online challenges, via de online academie www.bib-b.nl, en/of verkregen tijdens persoonlijke begeleiding, geheel uitgesloten. 

Plan een Skype gesprek met Silvia

Door u aan te  melden neem ik, Silvia Bernaards contact met u op om een Skype afspraak te plannen.

U heeft zich succesvol aangemeld voor een Skype gesprek