fbpx

Waarom slaap ik niet door?

Geloof me, je bent echt niet de enige, veel mensen in Nederland slapen slecht. In dit blog licht ik graag één van de mogelijke oorzaken uit.

Je moet weten, alles in het leven heeft een RITME. De seizoenen, de jaren, de golven, de ontwikkelingsfases van de mens etc. Rituelen en ritme geven herkenbaarheid en helderheid, wat veiligheid creëert en wat prettig is voor lichaam en geest.

Vandaar ook dat zoveel kinderen het heerlijk vinden om een bepaalde (dag)structuur te herhalen. Het levert herkenning en dus veiligheid op.

Ook als we kijken naar slaap zijn er verschillende ritmes te ontdekken. Aan de ene kant slaapt niemand de hele nacht aan één stuk door en hebben we te maken met verschillende slaapfases, die zich al dan niet in een bepaald ritme opvolgen. Aan de andere kant hebben we te maken met onze 24uur cyclus wat te maken heeft met de dag en de nacht. Beiden zal ik hier kort toelichten, aangezien hier winst te behalen valt om je slaapkwaliteit te verbeteren.

In eerste instantie kijken we naar de verschillende slaapfases. We hebben vier non-remslaap fases en één remslaap fase. De REM slaap is vaak de slaapfase die we wel kennen en dit is ook de fase waarin we dromen. REM staat voor Rappid Eye Movement en tijdens deze fase ben je actiever, gaan de ogen snel op en neer onder de oogleden en kun je gaan dromen.

Tussen de verschillende slaapfases door, tijdens de overgangsmomenten, kan het zijn dat je even wakker wordt. Dit is vaak maar heel kort en vaak merken wij daar niet zoveel van. Als volwassenen zijn wij vervolgens weer in staat om ons om te draaien en weer in slaap te vallen. Maar baby’s en jonge kinderen zullen dit eerst moeten leren, als je tenminste niet wilt dat jouw kindje echt wakker gaat worden midden in de nacht en jij er met regelmaat uit moet.

En hier gaat het dan vaak ook mis als we kijken naar slaapproblemen bij kinderen. Veel kinderen hebben nog de aanwezigheid van papa of mama nodig om in slaap te vallen, aangezien ze gewend zijn om bijvoorbeeld in slaap gesust, gewandeld of gevoed te worden.

Voor volwassenen met slaapklachten kan hier ook een probleem te herkennen zijn. Als jij namelijk iemand bent die veel piekert en jij bent iemand die veel last heeft van stress, kan het zomaar zijn dat als je even wakker wordt je gedachtenstroom met je aan de haal gaat als je niet uitkijkt. Op die manier ben je dan ineens klaar wakker en duurt het weer langer voordat je in slaap valt. De tip is dus om je gedachtestroom de baas te worden. Hoe? Dat lees je in mijn andere blog Tien tips: je gedachtestroom de baas. à Dit moet een link worden naar mijn andere blog.

Naast de verschillende slaapfases hebben we ook een ritme van ongeveer 24 uur, ook wel het circadiaans ritme genoemd. We hebben allemaal een interne klok in ons hersengebied die 24uur per dag informatie uitzendt naar alle andere hersengebieden en naar alle organen in je lijf. Dit ritme bepaalt o.a. op welke tijden je moe bent of juist wakker en alert bent.

Echter doet dit circadiaans ritme nog veel meer dan alleen maar bepalen wanneer je moe of juist alert bent. Het bepaalt ook alle andere ritmes die in jouw lijf en brein te vinden zijn, zoals wanneer je het liefste eet, drinkt, welke emoties wanneer de kop op komen spelen, je lichaamstemperatuur, de snelheid van je metabolisme etc. Het is dan ook geen toeval dat er een correlatie is tussen een topsporter die een nieuw record neerzet en het uur van de dag, aangezien die kans het grootste is als de topsporter rekening houdt met de natuurlijke piek van het menselijk circadiaanse ritme.

Ons lichaam heeft dus een intern ritme en de mens functioneert dan ook het beste als je mee gaat op het ritme van de natuur, dus jezelf.

En hier stuiten we direct op een probleem.

Waarschijnlijk maak je het wel eens mee dat sommige mensen echte ochtendmensen zijn en anderen weer avondmensen. Wetenschap heeft inderdaad uitgewezen dat ongeveer 40% van de mensen het beste functioneert in de ochtend en dus ’s avonds eerder moe zijn. Echter heeft 30% van de mensen dit ritme precies andersom. Zij presteren later op de middag het beste, zijn ’s avonds pas laat moe, maar presteren in de ochtend weinig. De overige 30% van de mensheid zit hier ergens tussenin met een lichte neiging naar de avond. Je kunt dus wel nagaan dat de avondmensen wel degelijk in het nadeel zijn met de huidige werk- en schooltijden in onze westerse maatschappij.

Hoe goed bedoelt de avondmensen zich ook aan proberen te passen aan dit hedendaagse werk- en schoolritme, hoe slecht zij hier ook in zullen slagen. Het strookt gewoon niet met hun natuurlijke interne klok.

Hoe staat het met jouw dag en nachtritme?

Sta er eens een tijdje bij stil, wanneer ben jij op je best? Op welke momenten op een dag ben je het meest actief? En kijk ook vooral of jij je slaap en waaktijden meer aan kan gaan passen aan je eigen interne klok.

Want jouw nacht bepaalt jouw dag.

Liefs Silvia

Disclaimer:  Silvia Bernaards is niet medisch onderlegd en zij stelt geen diagnose, behandelt niet, schrijft geen medicijnen voor en zij geeft geen medisch advies. Bij twijfel en/of medische klachten raadt zij je aan om altijd eerst met een (huis)arts of specialist te overleggen. Daarnaast wordt alle aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect, als gevolg van het gebruiken van de informatie op deze website, tijdens gratis online challenges, via de online academie www.bib-b.nl, en/of verkregen tijdens persoonlijke begeleiding, geheel uitgesloten. 

Plan een Skype gesprek met Silvia

Door u aan te  melden neem ik, Silvia Bernaards contact met u op om een Skype afspraak te plannen.

U heeft zich succesvol aangemeld voor een Skype gesprek