fbpx

10 tips: Je gedachtestroom de baas

Het klinkt zo makkelijk, maar oh wat vinden wij dit moeilijk.

En biologisch gezien is dat ook logisch als jij je gedachtestroom niet gauw te slim af bent.

Ons brein en lijf hebben maar één doel in dit leven; overleven.
Om te overleven moet je angst en pijn vermijden, aangezien dit signalen zijn dat de dood op de loer kan liggen.
Als je dan ook een probleem ervaart, of het nou levensbedreigend is of niet, een examen moet doen of niet, een presentatie moet geven of niet, je biologie wil zo snel mogelijk die angst verwijderen dus het probleem oplossen.
Jouw biologie wil niks liever dan het lopende conflict oplossen, en om een probleem op te lossen heb je je brein nodig. Gevolg: je biologie kiest ervoor om te blijven piekeren en malen totdat het probleem opgelost is.

Hoe kan ik dit probleem zo snel mogelijk oplossen?

Hoe moet ik het oplossen?

Welke stap moet ik nu als eerste nemen?

Waar doe ik goed aan?

Hoe ben ik eigenlijk in deze situatie terecht gekomen?

Is dit wel eigenlijk wat ik wil? Maar ja, wat dan wel…? Etc etc etc….

In de nacht slapen wij nooit in één stuk door, maar doorlopen wij een vijftal fasen om vervolgens weer opnieuw met een slaapcyclus te starten.
Tussen die verschillende cycli door, worden we vaak even wakker.
Volwassenen zijn vervolgens goed in staat om zich even om te draaien en weer door te slapen.
Echter als je problemen hebt overdag waar je tegenaan loopt, dan is het moment dat je in bed gaat liggen of het moment tussen de slaapcycli in, hét ideale moment om je gedachtestroom de vrije loop te laten.

Gevolg; je slaapt niet meer of het duurt erg lang voordat je weer in slaap valt.

Maar hoe word je nu de baas over je eigen gedachtestroom?

Tip 1: Het antwoord is simpel, los het lopende conflict van overdag op.

Het antwoord is simpel, de uitvoering is wellicht wat lastiger, ik weet het. Maar hoe sneller jij je conflicten van overdag hebt opgelost, hoe beter het slapen je zal vergaan.

“Ja makkelijk gezegd, maar ik heb nou eenmaal een drukke baan met veel verantwoordelijkheden.” Of “Ik ben eigen baas en het is altijd maar weer afwachten of er genoeg geld in het laatje komt.” Of “Ja leuk en aardig, maar ik kan er niks aan doen dat ik mij zorgen maak om mijn kind!”

Juist, zoals ik al zei, het antwoord is simpel, de uitvoering is wellicht gecompliceerder. Echter wil ik je alsnog vragen om je conflicten van overdag eens onder de loep te nemen. Is die baan wel geschikt voor jou? Is het wel de moeite waard om eigen baas te zijn of levert het je meer stress op dan dat het je energie geeft? Welke stappen kun je wel zetten om een eerste stap te maken richting het oplossen van jouw conflict? Wat kun je vandaag nog doen om jouw situatie een klein beetje te veranderen?

Dit zou jouw eerste stap moeten zijn. Wat wil je nu echt? Ben je wel blij met hoe jouw leven er op dit moment uitziet? Doe je wel datgene wat je echt blij maakt?

Tip 2: Als tweede stap, voor zover jouw conflicten van overdag nog niet opgelost zijn, kijk of je in bed jouw aandacht kunt richten op wat anders.

Tip 3: Let bijvoorbeeld op je ademhaling of doe een ademhalingsoefening.

Tip 4: Ga schaapjes tellen of namen bedenken met elke letter van het alfabet.

Tip 5: Luister naar meditatieve muziek of een meditatie.

Tip 6: Leg een notitieboekje naast je bed. Het kan lonen om al je hersenspinsels op papier te zetten, voordat je naar bed gaat.

Tip 7: Zet een uur voordat je naar bed gaat de tv uit en bereid je alvast voor op de nacht. Neem een bad of lees een boek. Geef je gedachtestroom ook ergens de kans om van zich te laten horen. Zet een timer op een kwartier en schrijf alles op wat maar door je hoofd spookt. Maak er een mindmap van. Wat is nou je grootste angst / grootste probleem?

Tip 8: Luister (zacht) naar muziek waar jij vrolijk van wordt.

Tip 9: Lees een goed boek. Als je dan toch wakker bent, besteed je je tijd in ieder geval nuttig.

Tip 10: Onderzoek waar jouw voornaamste gedachte / hersenspinsel vandaan komt.

Als je met regelmaat je eigen gedachten onderzoekt, zul je merken dat bepaalde thema’s en/of oergedachten / oerangsten de kop op komen steken.
Dit heeft jou wat te vertellen.
Deze angst of gedachte vraagt nog jouw aandacht.
Waar komt deze gedachte vandaan?

Waar is deze angst ooit begonnen?

Hoe oud was je toen?

In welke situaties bekruipt je ditzelfde gevoel? Etc.

Je zult merken dat je bepaalde patronen en gedachten herhaalt in je leven.

Tijd dus om deze gedachten en patronen te gaan onderzoeken en voor eens en altijd los te gaan laten.

Vind je het lastig om orde te scheppen in jouw gedachtestroom? 

Geen nood, hier hebben veel mensen last van.

Maar plan eens een gratis persoonlijke sessie (30 min.) in en we kijken samen waar je nu staat, waar je heen wilt en wat de volgende stap zou kunnen zijn die jij kan gaan zetten.

Want jouw nacht bepaalt jouw dag.

Liefs Silvia

Disclaimer:  Silvia Bernaards is niet medisch onderlegd en zij stelt geen diagnose, behandelt niet, schrijft geen medicijnen voor en zij geeft geen medisch advies. Bij twijfel en/of medische klachten raadt zij je aan om altijd eerst met een (huis)arts of specialist te overleggen. Daarnaast wordt alle aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect, als gevolg van het gebruiken van de informatie op deze website, tijdens gratis online challenges, via de online academie www.bib-b.nl, en/of verkregen tijdens persoonlijke begeleiding, geheel uitgesloten. 

Plan een Skype gesprek met Silvia

Door u aan te  melden neem ik, Silvia Bernaards contact met u op om een Skype afspraak te plannen.

U heeft zich succesvol aangemeld voor een Skype gesprek