fbpx

Hoe belangrijk is slaap?

Om gelijk met de deur in huis te vallen; belangrijk!

Het belang van een goede nachtrust wordt namelijk tegenwoordig nog erg onderschat, vandaar ook dat ik graag mensen bewust wil maken van het feit dat slaap een belangrijke pijler is binnen onze gezondheid.

We denken dat we met  5 à 6 uurtjes slaap al heel wat kunnen presteren, maar helaas, schijn bedriegt.

Door de snelle ontwikkelingen van de huidige maatschappij, zoals o.a. de komst van het kunstlicht, zijn we steeds verder van de natuur af komen te staan. En dit neemt behoorlijk wat consequenties met zich mee waar ik jou graag van op de hoogte wil brengen.

Voortdurend zal ik een stap maken richting de natuur met de vraag; hoe zal de natuur het bedoeld hebben?

Steeds meer onderzoeken wijzen er op dat ieder mens en zelfs ieder dier op deze aardbol, slaap heel hard nodig heeft voor allerlei processen in het lijf en het brein. Zo heeft de natuur het bedoeld.

Als je voldoende slaapt zal je:

  • productiever zijn
  • fitter zijn
  • zal jouw concentratie beter zijn
  • zal je gezondheid verbeteren
  • je geheugen zal beter werken
  • je zult minder last hebben van emotionele schommelingen
  • je bent in staat om betere beslissingen te nemen
  • en je hoeft minder moeite te doen om op een gezond gewicht te blijven

Gemiddeld heeft de mens 7 à 8 uur slaap per nacht nodig en dat kan natuurlijk wat per persoon verschillen. Maar voor die mensen die aangeven dat ze maar 5 uur slaap per nacht nodig hebben, is het belangrijk om deze blog van voor tot achter te lezen en er eens serieus bij stil te gaan staan.

Onderzoek heeft uitgewezen dat als je een periode van twee weken aaneengesloten maar 6 uur slaapt per nacht, je al een vermindering ziet in de concentratie en het prestatievermogen. Te weinig slaap wordt tegenwoordig zelfs gezien als de nieuwe gezondheidsepidemie, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) die de mens kan schaden op fysiek én financieel vlak.
Vandaar ook dat er steeds meer mensen, waaronder wetenschappers, opstaan om het belang van een goede nachtrust duidelijk te maken.

De mens en de technologieën hebben zich in een razend tempo de laatste jaren ontwikkeld. Té snel eigenlijk, want ons oeroude lijf en brein kunnen deze ontwikkelingen niet bijbenen, met allerlei fysieke en mentale klachten tot gevolg.

Dat gezonde voeding en met regelmaat bewegen belangrijke pijlers zijn voor een gezond lichaam en een gezonde geest, weten wij inmiddels gelukkig al een tijdje. Maar als je je gezondheid echt wilt verbeteren, zal je daarnaast je slaap serieus moeten gaan nemen en deze pijler toe moeten gaan voegen aan je prioriteitenlijstje.

Als je te weinig slaapt heeft dit direct invloed op je concentratie en geheugen, maar ook op je emoties en zal je sneller vatbaar zijn voor impulsief gedrag. Je prestatievermogen zal afnemen en daarnaast zijn er allerlei fysieke processen in je lichaam die zorgen voor herstel en opbouw, die hinder zullen ondervinden van te weinig uren slaap.

Kortom: Tijd om een goede nachtrust, naast voeding en beweging, op jouw prioriteitenlijstje te gaan zetten!

Maar hoe doe je dat nou?

Wat als je wel wilt slapen, maar door omstandigheden niet goed kán slapen?

Een eerste stap in de goede richting is door jezelf de volgende vraag te stellen:

Hoe staat het eigenlijk met mijn huidige slaapsituatie?

Via deze website, emails en social media kanalen deel ik graag mijn kennis op het gebied van slaap en wens ik dat ieder gezin weer heerlijk zal kunnen gaan dromen.

Want jouw nacht, bepaalt jouw dag!

 

Disclaimer:  Silvia Bernaards is niet medisch onderlegd en zij stelt geen diagnose, behandelt niet, schrijft geen medicijnen voor en zij geeft geen medisch advies. Bij twijfel en/of medische klachten raadt zij je aan om altijd eerst met een (huis)arts of specialist te overleggen. Daarnaast wordt alle aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect, als gevolg van het gebruiken van de informatie op deze website, tijdens gratis online challenges, via de online academie www.bib-b.nl, en/of verkregen tijdens persoonlijke begeleiding, geheel uitgesloten. 

Plan een Skype gesprek met Silvia

Door u aan te  melden neem ik, Silvia Bernaards contact met u op om een Skype afspraak te plannen.

U heeft zich succesvol aangemeld voor een Skype gesprek